Voksen skole har siden 2004 brukt et forskningsbasert skoleutviklingsprogram, kalt ConnectOSLO. Programmet ble designet for å redusere og forebygge mobbing, vold, rasisme og andre former for problematferd, og gjennom dette bidra til å styrke elevenes læring og opplevelse av trygghet og trivsel.
Den tydelige, forutsigbare og omsorgsfulle skoleleder, lærer og voksenperson utgjør en grunnpillar, sammen med lojale og engasjerte lærere, som vektlegger utviklingen av tillit, respekt og samhandling med elevenes foreldre og andre ressurser i nærmiljøet.
Skolens arbeid på dette feltet kan sees på ut i fra ulike perspektiv:
- Relasjon lærer – elev:
- Lærer er en tydelig voksen som eleven kan ha tillit til.
- Relasjon lærer – klasse:
- Lærer utøver tydelig ledelse på en slik måte at klassen oppleves som et trygt sted for alle elevene.
- Relasjon elev – elev:
- Elevene i klassen tar vare på hverandre og er opptatt av at alle har det trygt. Samtidig legger skolen til rette for aktiviteter som stimulerer trivsel i klassen, på trinnet og på tvers av trinnene.
- Relasjon lærer/skole – hjem:
- Relasjonen mellom lærer/skole og den enkelte elevs foresatte er preget av tillit og samarbeidsvilje, og en avklart forventningsavklaring.