Skoletannlegen

Tannklinikken Huseby,
Sørkedalsveien 148, 3. etg. (FO-bygget),

Åpningstider: kl. 08.00-15.30.

Se Oslo kommunes sider om tannhelsetjesten

Tannlegevakten, tlf.: 22 67 30 00 (19.00 - 22.00).

Informasjon til foresatte:

Tannhelsetjenesten  gir barn og ungdom gratis tilbud om forebyggelse og behandling av tann- og munnsykdommer, og tannskader. Timekortene sendes per post. Vi ber foresatte påse at barna møter til den oppsatte timen. Hvis timen ikke passer, ber vi om at ombestilling av time skjer i god tid. Hvis en glemmer eller lar være å møte til avtalt time, har en selv ansvar for å bestille ny time.

Forebyggelse
Det er det viktig å satse på å forebygge hull i tennene. Her har foresatte en viktig rolle. Barn trenger hjelp med tannpussen fram til ca 10 års alder. Det er den daglige innsatsen hjemme som gir gode tenner på lang sikt.

• Vi anbefaler bruk av fluor! Puss med fluortannkrem 2 ganger per dag. Noen kan ha behov for fluorskyll eller tabletter i tillegg.
  • Drikk vann som tørstedrikk!
  • Spising og drikking (unntatt vann) mellom måltidene, kan gi store skader på tennene.

Behov for øyeblikkelig hjelp
Hvis barn er utsatt for tannskade, bør de oppsøke tannklinikk. Er en blivende tann slått ut - sett den på plass - oppsøk tannlege etterpå. Hvis det ikke er mulig å få den på plass - la barnet oppbevare den under tungen eller oppbevar den i melk på vei til tannlegen.