Hovedseksjon

Organisering av 1. og 2. trinn

På Voksen skole har vi valgt en modell for gruppe- og klassesammensetning på 1. og 2. trinn som vi har stor tro på vil bidra til å skape gode, trygge og inkluderende klassemiljøer som vil være bra for klassen og enkeltelever over tid. Her forklarer vi hvordan og hvorfor.

Når elevene starter på 1. trinn, har de ulike utgangspunkt og forutsetninger. Elevene har med seg ulike erfaringer, kunnskap og ferdigheter, og de er på ulike steder når det kommer til kognitiv utvikling og modenhet.

Elevene som starter på Voksen kommer fra ca. 16-18 barnehager med varierende gruppestørrelser. De kommer fra kjente og trygge omgivelser, kjente og trygge relasjoner og har erfaringer med å samhandle med barn i mindre grupper. Enkelte barn kjenner ingen, eller kun et fåtall av de andre elevene fra før. Andre elever kjenner mange fra før.

Når førsteklassingene starter på skolen, må de tilpasse seg nye rutiner, aktiviteter, lokaler, voksne, andre barn som de skal skape relasjoner med og flere forventinger til læring og mestring. I tillegg skal de skal de finne sin plass og lære seg å være skolebarn.

Denne prosessen kan være krevende for mange. Og i denne prosessen kan det oppstå enkelte tilfeller av utfordrende dynamikk/«kjemi» mellom enkelte elever, og noen ganger usunne relasjoner. Et dårlig samarbeidsklima kan påvirke det faglige og sosiale for enkeltelever, men også for en hel gruppe. Føler elevene seg utrygge, kan det hemme læring. Dersom tiltak blir satt inn tidlig, kan det bidra til å forhindre at utfordringer vokser seg større og blir et hinder for elevenes læring.

Vi har valgt å etablere samarbeidsgrupper som vi kaller Stjerne, Måne og Sol på 1. trinn. De første månedene brukes tid på å bygge relasjoner i gruppene. Tryggheten i elevrollen er et viktig premiss for læring. Det organiseres felles turer og aktiviteter for trinnet, og de ulike grupper samarbeider i enkelte undervisningstimer, og over hele skoledager. Hensikten er at alle elevene på trinnet skal bli godt kjent, og at de voksene skal bli kjent med alle elevene. Elevene får dermed mulighet til å skape gode og positive relasjoner på tvers av trinnet. Dette bidrar på sikt til gode klassemiljøer, samt et godt miljø på trinnet.

Først når elevene skal starte på 2. trinn, setter vi elevene sammen i tre klasser. Klassene er ment å vare ut 7. trinn.

Overgangen fra barnehagen til skolen

For å sikre en god overgang fra barnehage til skole, der alle elevene føler tilhørighet til et faglig og sosialt fellesskap, gjør Voksen skole følgende:

  • Inviterer til fellesmøte med styrerne i barnehagene tidlig i vårsemesteret
  • Gjennomfører overføringsmøter
  • Besøker enkelte barnehager ved behov
  • Arrangerer to førskoledager
  • Tilrettelegger for besøk fra barnehagene (en og en) i skolegården + innelek på Aks
  • Går grundig igjennom skjemaene ‘Dette er meg’ som barnehagene har fylt ut om hvert enkelt barn

Til tross for grundig forarbeid, vil det alltid være en spenning knyttet til hvordan ulike barn med ulike forutsetninger interagerer, samarbeider og leker sammen. Enkelte elever bygger raskt relasjoner og bli raskt trygge, mens andre bruker tid, og kan utfordres og trigges av hverandre. De aller fleste konstellasjoner er gode og utviklende, men enkelte ganger kan de være usunne.

Med organisering vi har valgt på Voksen skole, får elevene mulighet til å bli godt kjent med alle elevene og lærerne på trinnet. Dette gir kontaktlærerne et ekstra godt grunnlag, både faglig og sosialt, til å sette sammen gjennomtenkte klasser.

2. - 7. trinn

Når elevene skal starte på 2. trinn, setter ledelsen, i samarbeid med lærerne, sammen tre klasser basert på blant annet følgende kriterier:

  • Kjønn – nokså jevn fordeling av gutter og jenter
  • Relasjoner til medelever og sosial trygghet
  • Bostedsadresse - til en viss grad
  • Jevnt antall elever per klasse

Målet er å foreta nødvendige justeringer slik at samspillet mellom elever gir best mulig utgangpunkt for læring og trivsel.

I begynnelsen av juni sender vi ut klasselister til det som blir 2. trinn, med navn på kontaktlærerne. I begynnelsen av juni sender vi ut klasselister til det som blir 2. trinn, med navn på kontaktlærerne. Vi legger til rette for at elevene får tid til å leke og bli kjent i de nye klassene før sommerferien.