Hovedseksjon

E-, F- og G-klassene

Spesialklassene gir opplæringstilbud for elever med diagnoser innenfor autismespekteret og psykisk utviklingshemming. Klassene har til sammen 25 elevplasser, disse er fordelt på tre grupper og vi kaller klassene E, F og G-klassen. Opplæringstilbudet på Voksen skole er individuelt tilpasset. Alle elevene har individuell opplæringsplan (IOP) som er utarbeidet på bakgrunn av den sakkyndige vurderingen fra PP-tjenesten og skolens vedtak om spesialundervisning. Målet er læring, mestring og utvikling for den enkelte elev.
Skoleåret 24/25 har vi 3 ledige plasser.  

Kontakt inspektør for PLUSS, Cecilie Hem, og avtal tid for besøk. Besøk blir lagt til uke 39 (18.-22. september) og uke 41 (9.-13. oktober)
E-post: cecilie.hem@osloskolen.no. 
Søknadsfristen er 1. desember.

Følgende grupper har andre frister: 
1. november hvis barnet allerede går i en spesialgruppe og må søke om skolebytte.  
15. desember hvis barnet skal starte på skolen.

Dette må søknaden inneholde:

  • Utfylt søknadsskjema.
  • Sakkyndig vurdering fra PPT som anbefaler spesialundervisning i alle fag og timer.
  • Vedtak om spesialundervisning.
  • Individuell opplæringsplan (IOP) og årsrapport (spesialpedagogisk plan og siste årsvurdering fra barnehagen for skolestartere).
  • Underskrift av begge foreldrene med foreldreansvar. Barnevernet undertegner for barn som de har omsorgsansvaret for. 

På Oslo kommunes hjemmesider kan man lese mer om de ulike tilbudene i kommunen. Der finner man også flere opplysninger om søknader, saksgang og søknadsfrister. Oslo kommune - skole og utdanning – spesialundervisning. 
 
Voksen PLUSS 
Målet er læring, mestring og utvikling for den enkelte elev. 
Klassen har følgende sentrale opplæringsområder:  
Skolefag: matematikk, norsk, naturfag, samfunnsfag, engelsk, religion og livssyn, mat og helse, musikk, kroppsøving, musikkterapi og sanseterapi.  
Språk og kommunikasjon, sosial kompetanse og selvhjelpsferdigheter.

Elevene har undervisning individuelt, i grupper og kan bli inkludert i ordinær klasse, alt tilpasset den enkelte elevs behov. I følgene timer er gruppesamspill vektlagt: 
Sang- og musikksamlinger, turer/ekskursjoner, mat og helse, kunst og håndverk, fysisk aktivitet og svømming. 

Hverdagslivstrening: måltider, butikklære, friminutt, på- og avkledning samt selvstendighet i hverdagslige rutiner.  
Vi bruker ulike opplæringsstrategier og metoder ut ifra hver enkelt elevs behov. På Voksen PLUSS bruker vi blant annet TEACCH- metodikken og prinsipper fra anvendt atferdsanalyse som grunnprinsipp i all undervisning og innlæring.

TEACCH- metodikken:  
TEACCH-metoden har fem måter å strukturere omgivelsene på: 
Fysisk struktur, daglig timeplan, individuell timeplan og rutiner.

Les mer om TEACCH metoden her: https://www.statped.no/autisme/autisme-tiltak-og--tilrettelegging/struktur-oversikt-og-forutsigbarhet/teacch-gir-struktur-og-oversikt/

Prinsipper fra anvendt atferdsanalyse:  
En atferdsanalytisk tilnærming antar at atferd - normal og avvikende - i prinsippet kan forstås ved å analysere betingelsene atferden er opprettholdt av. Slike analyser tar utgangspunkt i situasjonen der atferden inntreffer, hva personen gjør, og hvilke konsekvenser denne atferden har. 
Belønningssystemer, tegnøkonomi og avtalestyring.
Vi bruker også ulike opplæringsstrategier og metoder tilpasset hver enkelt elev og elevgruppe som innebærer 
samspill bygget på elevens interesser og elevmedvirkning. 
ASK (alternativ og supplerende kommunikasjon). 
Sosiale historier/visuelle forklaringer. 
Tegn til tale. 
Tegneseriesamtaler.
Individuell opplæringsplan (IOP).  
Elevens sakkyndige vurdering beskriver de særskilte behovene til eleven, samt gir tilråding om innhold, omfang og organisering av opplæringstilbudet. IOP utarbeides med utgangspunkt i den sakkyndige vurderingen og elevens vedtak om spesialundervisning.

IOP: 
Mål og innhold for opplæringen, omfang av opplæringen, organisering av opplæringen, skole-hjem samarbeid. 
Foreldrene er våre viktigste samarbeidspartnere. Den daglige kontakten mellom klassen og foreldre foregår enten via kontaktbok, e-post eller telefon. Klassen innkaller til to utviklingssamtaler og to foreldremøter i året. Ved behov kan det avtales flere møter.

Samarbeid med andre instanser:
PPT – Klassen samarbeider med pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT), PPT er representert i skolens ressursteam. Pedagogisk rådgiver foretar pedagogiske utredninger og skriver sakkyndige vurderinger på skolens elever, i samråd med kontaktlærer, inspektør for spesialundervisning og foresatte. 
Bydeler – Klassen er representert med kontaktlærer og ledelse i elevenes ansvarsgruppe. 
Boliger og avlastninger – Elevansvarlig samarbeider med elevenes boliger og avlastningstilbud. 
Ekstern faglig veiledning- ved behov samarbeider lærerne med eksterne kompetansesenter om tilrettelegging av skolehverdagen.  
Helsesykepleier - Foretar nødvendige vaksiner, og ved bestilling bistår dem under ulike temaer som psykisk helse, puberteten og ernæring.  
Fysioterapeuter - Bistår enkeltelever med ulike programmer tilpasset elevens behov, bistår i svømmeopplæringen og i gruppetimer som gymnastikk og fysisk aktivitet. 
 
 
Aktivitetsskolen PLUSS 
Åpningstider: 07.30-16:45 
Aktivitetsskolen har åpent hver skoledag fra kl. 07:30, og frem til undervisningen begynner. Denne tiden kaller vi” morgenåpning”.  AKS starter rett etter undervisning i samme klasserommet som elevene tilhører kl. 13.45-16.45. De fleste av våre elever benytter seg skoletransport, som har 15 minutters avvikstid. Det vil si at elever som benytter seg skoletransport tidligst ankommer skolen 07.45 og senest blir hentet 16.30. 
Skolefritidsordningen er åpen alle virkedager unntatt lørdag, søndag og helligdager, offentlige fridager og jul- og nyttårsaften. Aktivitetsskolen holder stengt hele juli måned. Når det er ferie utenom de nevnt over, har AKS " heldagsåpent". Da må foresatte selv organisere henting og levering da skoletransport ikke dekker denne posten. Det kan være en fordel å ha TT-kort og ledsagerbevis på plass. 
Hvordan få plass ved aks? 
Du må søke for å få plass i Aktivitetsskolen. Søknadskjema finnes på våre hjemmesider: https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/aktivitetsskolen-aks/sok-plass-pa-aktivitetsskolen/ 
Søknadsfristen er 1. april, men den er vanskelig å overholde pga. fritt skolevalg. 
Dersom dere får plass ved Voksen PLUSS etter 1. april ber vi dere sende inn søknad så raskt som mulig. 
Elevene på PLUSS har tilbud på Aks hele skoleløpet 1.-7. klasse 
 
Kontaktpersoner på Voksen PLUSS:  
Cecilie Hem, inspektør PLUSS: cecilie.hem@osloskolen.no 
Maria Holm Ellingsen, koordinator for aktivitetsskolen PLUSS og ansvarlig for taxikoordinering: maria.ellingsen@osloskolen.no  
Natalija Protosevicha, aktivitetskoleleder/inspektør: 
natalija.protosevicha@osloskolen.no 
Camilla Egeland Torsæter, rektor: camilla.torsater@osloskolen.no 
Klasseledere:  
E: Sindre T. Bårtvedt: sindre.bartvedt@osloskolen.no 
F: Jeanette J. Mountford: jeanette.mountford@osloskolen.no 
G: Frida Gustavsson: frida.gustavson@osloskolen.no 
Baseledere for aktivitetskolen: 
E: Boye Andersen: boye.andersen@osloskolen.no 
F: Kaja Albe Throndsen: kaja.throndsen@osloskoloen.no 
G: Maiken Christensen: maiken.christensen@osloskolen.no