Hovedseksjon

Om hjem–skole samarbeid

På FAU-siden finnes dokumenter, referater og lenker til aktuelle foreldresider


Lærer:

  • Jeg legger til rette for læring, trivsel og trygge forhold i skoletiden
  • Jeg har faglige og sosiale forventninger, og kommuniserer dette til hver enkelt elev og til foreldre/foresatte
  • Jeg gir tilbakemelding til hjemmet om elevenes faglige og sosiale utvikling
  • Jeg legger til rette for variert undervisning med utgangspunkt i elevenes forutsetninger
  • Jeg legger til rette for godt samarbeid mellom skole og hjem gjennom dialog og jevnlig kommunikasjon
  • Jeg er en tydelig leder i klassen


AKS-ansatt:

  • Jeg legger til rette for gode og varierte aktiviteter
  • Jeg tilstreber at barna skal får utfolde seg under trygge forhold
  • Jeg er til stede for barnet og tar det på alvor
  • Jeg samarbeider med skolen om barnet
  • Jeg jobber for et godt samarbeid mellom skole og hjem gjennom dialog og jevnlig kommunikasjon
  • Jeg er en tydelig voksen som tar ansvar


Elev:

  • Jeg gjør mot andre som jeg vil at andre skal gjøre mot meg
  • Jeg skal behandle alle med respekt
  • Jeg er forberedt til alt skolearbeid
  • Jeg viser respekt for lærere og følger skolens regler
  • Jeg er positiv og engasjert


Ledelse:

  • Jeg jobber for at Voksen skole er i utvikling til beste for elevenes læring
  • Jeg har det overordnede ansvar for at elevene oppleverlæring, trivsel og trygge forhold i skoletiden
  • Jeg har det overordnede ansvar for at elevene opplever mestring og at de trives
  • Jeg legger til rette for godt samarbeid mellom skole og hjem gjennom dialog og jevnlig kommunikasjon
  • Jeg har det overordnede ansvar for at elevene får den skole de skal i henhold til formålsparagrafen for hele grunnopplæringen


Foresatte:

  • Jeg er ansvarlig for mitt barns læring og trivsel og viser mitt barn i ord og handling at skole og trivsel er viktig
  • Jeg bidrar til at mitt barn lærer seg god oppførsel og retter seg etter skolens regler
  • Jeg sørger for at barnet møter mett og uthvilt hver dag, er riktig utstyrt og har med skolemat
  • Jeg gir relevante opplysninger om barnet til skolen og tar ansvar for å dele relevant informasjon med andre foresatte
  • Jeg er en konstruktiv deltaker på konferansetimer og foreldremøter
  • Jeg leser informasjon fra skolen og er kjent med skolens reglement

Grunnlag for all opplæring

I formålsparagrafen for hele grunnopplæringen heter det...

  • Alle har rett til et fysisk og psykososialt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring.
  • Lærerne som underviser i skolen skal ha relevant faglig og pedagogisk kompetanse
  • Opplæringen skal tilpasses den enkelte elevs evner og forutsetninger.
  • Elevene har rett til gratis offentlig grunnskoleopplæring.
  • Elever som ikke har utbytte av den ordinære undervisningen, har rett til spesialundervisning.

samarbeid